onsdag 17 oktober 2012

Frukost



Forskarna vid Imperial College London har just konstaterat att en bra frukost minskar suget av fet mat under resten av dagen. Själv äter jag numera alltid en stor frukost som helt klart har minskat mitt socker och sötsug.

  • 1 liten skiva bröd med en hel avokado. 1.5 dl naturell yoghurt (10% fett inget socker) med massor av frön, Jag får alltså i mig massor med fett!

  • Omelett på två ägg och 1 liten skiva bröd med lagrad ost (34% fett) var det på den smörgåsen jag åt sist.

  • 1 kokt ägg och 1.5 dl naturell yoghurt med frön. 1 smörgås med pålägg.





Den vackra lilla avokado innehåller det nyttiga fettet som är enkelomättat. Det tros minska risken för hjärt och kärlsjukdomar. Avokado är rik på B6-vitamin, folsyra, kalium och A-vitamin. Den innehåller också E-vitamin och antioxidanten lutein.

I den hittas också Glutathion som kraftigt antioxiderande och fettlöslig och Beta-sitosterol som är bra för kolesterol nivåerna.

Japanska forskade gav avokado och 22 andra frukter till råttor. Varje grupp av råttor fick bara en typ av frukt. Råttorna gavs sedan ett ämne mycket giftigt för levern. De råttor som fick avokado var den grupp som fick minst skada på levern.

Kort sagt - ät avokado!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar